تاثیر استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان
نوشته شده توسط : sevda

سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان بر پایه سنجش هوش و استعداد دانش آموزاست که تعداد و تاثیر این سوالات در آزمون تیزهوشان ششم و نهم کاملا با هم متفاوته، به طوری که تمام سوالات آزمون تیزهوشان ششم از سوالات سنجش هوش میاد، ولی استعداد اتحلیلی در آزمون سمپاد نهم فقط 20 درصد نمره آزمون رو به خودش اختصاص میده.



استعداد تحلیلی جزو یکی از منابع امتحانی آزمون تیزهوشان نهم و منبع اصلی آزمون تزهوشان پایه ششمه. اهمیت و تاثیر استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان زیاده و دانش اموزا برای پاسخ به سوالات اون، نیازمند به کار بردن تکنیک ها و راه کارهای مختلفی هستن.

سوالات طراحی شده در مبحث استعداد تحلیلی بیشتر مرتبط با هوش و خلاقیت دانش اموزاست، اما خیلی از دانش اموزا با روند این سوالات آشنا نیستن و نمی دونن که سوالات استعداد تحلیلی به چه صورتی طراحی میشه. برای همین در ادامه این مقاله در خصوص اینکه تاثیر استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان و به چه نحوی سوالاتش طراحی میشه توضیح دادیم. با ما همراه باشین.

 

منظور از استعداد تحلیلی در تیزهوشان چیست

هدف از طراحی سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان ششم اینه که توانایی حل مسئله توسط دانش اموز سنجش بشه. اگه تا به حال سوالات هوش و استعداد یابی رو انجام داده باشین حتما با نحوه طراحی این سوالات آشنایی دارین.

آنچه در این سوالات بیشتر مد نظره توانایی دانش آموز در استنتاج های تصویری و فهمیدن علامت ها و اشاره هاست. در آزمون های تیزهوشان هدف انتخاب برترین دانش آموزان از لحاظ سطح علمی هستن و اینکه دانش آموز علاوه بر محتوای درسی، باید در زمینه های گوناگون اطلاعات داشته باشند.

هدف در طراحی سوالات استعدادهای تحلیلی در آزمون تیزهوشان اینه که میزان هوش دانش آموز بررسی بشه و اینکه ایا می تونه مسائل را تحلیل، طبقه بندی و ریشه یابی کنه چون سوالات مانند سوالات هوش هستند و منبع مشخصی برای طراحی سوال وجود نداره.

 

 

 با خوندن مقاله زیر می تونین با راه های قبولی در آزمون مدارس تیزهوشان آشنا بشین.

بیشتر بخوانید: چطور در آزمون تیزهوشان قبول شویم

 

 

 

 

 

نحوه طراحی سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان ششم به هفتم

طراحی سوالات و همچنین تاثیر استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان از اهمیت ویژه ای برای دانش آموزان پایه ششم به هفتم برخورداره چون که آزمون سمپاد ششم، فقط شامل سوالات سنجش هوشه و منبع امتحان، کتاب های درسی دانش آموزا نیست.

سوالات تحلیلی ششم هم با توجه به اینکه جنبه هوشی دارن و منبع مشخص و دقیقی ندارن، برای تمام دانش آموزان در سراسر کشور یکسانه و همون طور که از اسم سوالات مشخصه قدرت تجزیه و تحلیل متقاضیای آزمون تیز هوشان رو به چالش می کشه.

بیشتر بخوانید: ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

 

نحوه طراحی سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان نهم به دهم

تاثیر استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان یکی از موضوعاتیه که در بین متقاضیان ورود به پایه دهم بسیار مطرح می شه. شاید برای بیشتر متقاضیان، نحوه طراحی سوالات مبهم باشه و اصلا ندونن که این سوالات بر چه مبنا و اساسی طراحی می شه.

دانش اموزان پایه دهم برای ورود به مدرسه تیزهوشان یک مرحله تقریبا سخت رو پیش رو دارن و حتما باید این مرحله رو بگذرونن تا وارد مدارس با کیفیتی چون تیزهوشان بشن.

در آزمون تیزهوشان دو دفترچه سوال را باید جواب بدین دفترچه استعداد تحصیلی که از کتاب های پایه هشتم و نهم سوال طراحی می شه و دفترچه استعداد تحلیلی که کلا منبع مشخصی نداره و فرد باید بتونه با تحلیل و ریشه یابی به سوالاتی که بیشتر جنبه استعداد یابی و سنجش هوشی متقاضی رو دارند جواب بده. در آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۲۰ درصد از سوالات مربوط به استعداد تحلیلی هستن و تنها ۱۵ سوال شامل این مبحث می شه.

اینکه می گیم سوالات بیشتر جنبه هوشی دارن این نیست که افرادی که فقط باهوش هستند و ای کیو بالایی داری می تونن در این آزمون و پاسخگویی به سوالات تحلیلی موفق باشن بلکه افرادی شانس موفقیت دارن که قدرت این رو داشته باشن که با تجزیه و تحلیل به جواب برسن و قدرت ریشه یابی و تشخیص جواب های درست از بین گزینه هارو داشته باشن.

بیشتر بخوانید: ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

بهترین منابع برای سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان

منظور از سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان چیست ؟ خوب وقتی که بحث تاثیر گذاری بالای سوالات و تاثیر استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان برای پایه های ششم و نهم مطرح بشه قطعا متقاضی می خواد بدونه که چه منابعی رو مطالعه کنه یا چه چیزی برای افزایش آمادگی اون در آزمون تاثیره.

خوب در مباحث قبلی هم گفتیم در آزمون تیزهوشان ورود به پایه هفتم سوالات صرفا استعداد تحلیلی هستن و هیچ سوالی از استعداد تحصیلی مطرح نمی شه ولی در آزمون تیزهوشان ورود به پایه دهم از هر دو منبع استعداد تحلیلی و تحصیلی سوالات چهار گزینه ای مطرح می شه. حالا در ادامه بهترین منابع برای مبحث استعداد تحلیلی رو گفتیم:

  • منابع موجود در بازار برای درس مبحث استعداد تحلیلی:

 تست ریون (این تست به صورت آنلاینه و نیازی به خرید کتاب نیست )

 کتاب تست استعداد تحلیلی مبتکران

 کتاب 1000 تست تحلیلی مهر و ماه

 کتاب تست استعداد تحلیلی خیلی سبز

علاوه بر منایع گفته شده، متقاضیانی برای اینکه بتونه آمادگی خودش رو برای سوالات بالا ببره می تونه از نمونه سوالات آزمون تیزهوشان سال های قبل استفاده کنه. مطالعه این نمونه سوالات می تونه دانش متقاضی را بالا ببره و بدونه طراح بیشتر روی چه مباحث و نکاتی تاکید داره و اگر بتونه سوالات سال های قبل را به طور دقیق و با تحلیل و ریشه یابی حل کنه قطعا می تونه با روش طراحی سوالات آشنا بشه و دانش خودش رو محک بزنه.

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما در خصوص سوالات استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان پاسخ بدن. شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با مشاوران در ارتباط باشین.

در ادامه بخوانید: بهترین منابع آزمون تیزهوشان

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ هدف از طراحی سوالات استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان چیه ؟

✔️ هدف از طراحی این سوالات، سنجش هوش و استعداد دانش آموزاست که توضیحات بیشتر در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ سوالات سنجش هوش پایه ششم از چه کتاب های درسی ای طرح میشه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله گفته شد، سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان کاملا خارج از کتابه و برای پاسخگویی به این سوالا نیازی به مطالعه کتاب های درسی برای آزمون نیست.

3- ✔️ تهیه چه منابعی مناسب برای سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان هستن؟

✔️ یکی از منابع مناسب برای آشنایی با سوالات استعداد تحلیلی، استفاده از نمونه سوالات آزمون تیزهوشان سال های قبله که بقیه منابع در این مقاله معرفی شدن.

منبع : تاثیر استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان





:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: